Słoweński rząd prowadzi rozmowy z Polskimi Liniami Lotniczymi, aby narodowy przewoźnik znad Wisły zwiększył oferowanie, uruchomiając – dzięki wsparciu finansowemu – nowe trasy z Lublany.
Najlepszym okresem dla portu w stolicy Republiki Słowenii był czas, w którym prężną działalność prowadziły Adria Airways. Szybki rozwój sieci połączeń bezpośrednich, liczby samolotów i zła polityka cenowa doprowadziły do bankructwa narodowych linii lotniczych, co spowodowało drastyczną redukcję siatki połączeń portu i utraty – kluczowej w XXI wieku – łączności lotniczej.
Od upadku Adria Airways w 2019 roku,
Słowenia posiada najgorszy w Unii Europejskiej wskaźnik dostępności transportem lotniczym. Kolejne rządy walczą o przyciągnięcie do Lublany za pomocą dotacji zagranicznych przewoźników. Wysiłki słoweńskich władz centralnych i operatora portu (Fraport) nie przynoszą zamierzonego efektu – wyniki pasażersko-operacyjne maleją. W zeszłym roku lublański port obsłużył zaledwie 1,4 miliona pasażerów – ubiegłoroczny wynik był gorszy od rekordowego rezultatu z 2018 roku, kiedy doliczono się 1,8 miliona podróżnych.
Lublana ma kolejny pomysł na pobudzenie łączności lotniczej – w rozwój portu zaangażowany byłby LOT. Jak wynika z informacji portalu „Ex-Yu Aviation”, Robert Ludera, dyrektor Biura Siatki Połączeń w PLL LOT i prokurent spółki, spotkał się z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury Słowenii, które namawia narodowego przewoźnika do większego zaangażowania w słoweński rynek. LOT miałby zwiększyć oferowanie na trasie Warszawa – Lublana, jak i uruchomić z międzynarodowego portu lotniczego im. Jože Pučnika loty na nowych trasach.
Rozwój sieci połączeń powiązany byłby z systemem zachęt vel dopłat od rządu Słowenii, który został zapoczątkowany w kwietniu 2023 roku. Lublana uważa, że poprzez centralne finansowanie walka z lotniczym wykluczeniem Słowenii zostanie wygrana, choć wyniki kolejnych przetargów na dopłaty do lotów pokazują, że worek z pieniędzmi nie zawsze gwarantuje materializację zamierzonego efektu.
W zeszłym roku LOT na trasie Warszawa – Lublana – Warszawa przewiózł 57 131 pasażerów, o 4,9 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2023. W 2021 roku narodowy przewoźnik planował uruchomienie lotów z Lublany do Podgoricy, Olbii i na wyspę Brač w Chorwacji, lecz plany nie ziściły się. Ewentualna baza operacyjna LOT-u w Lublanie byłaby kolejną, którą operator znad Wisły mógłby uruchomić zagranicą, gdyż w ostatnim czasie pojawiły się
informacje o ewentualnym założeniu bazy w Kiszyniowie.
Na bazę LOT nalega także Praga.